Economie

Lutje Lokale Zaterdag: Lokale ondernemers verenigen zich tegen "Black Friday-gekte"

Kortingen, kortingen en nog eens kortingen. Black Friday is funest voor lokale ondernemers die niet mee kunnen gaan in deze koopjesgekte. Reden genoeg dus voor Lutje Lokaal om in 2019 Lutje Lokale Zaterdag in het leven te roepen, waarbij lokale ondernemers in het zonnetje worden gezet. “We begonnen ooit met 30 ondernemers, inmiddels zitten we op 112”, vertelt Nardia van den Poll, een van de initiatiefnemers van Lutje Lokaal.  


Leestijd: 2 minuten

Foto Laif & Nuver | Sebastiaan Rodenhuis
Foto Laif & Nuver | Sebastiaan Rodenhuis

Tijdens Lutje Lokale Zaterdag doen veel ondernemers iets extra’s om klanten te bedanken voor het feit dat ze, in plaats van een koopje tijdens Black Friday, ervoor kiezen om lokaal te winkelen. “De Kaasboutiek heeft een kaasproeverij, Yantra heeft een workshop kaartenmaken, en bij veel ondernemers krijg je een hapje en een drankje of een cadeautje”, zegt Van den Poll.

Allerlei ondernemingen doen mee. “Een bakkerij, een opticien, een luxe restaurant, noem maar op. Dat maakt het zo leuk, en het laat zien wat Groningen te bieden heeft.” Het is een groot succes. “Ik hoor soms zelfs dat mensen een weekendje naar Groningen plannen rondom Lutje Lokale Zaterdag. Ik vind het onwijs leuk om te horen dat mensen het waarderen.”  

Verder heeft Lutje Lokaal dit jaar een samenwerking met Marketing Groningen in de vorm van vier ‘Groningse’ kersthangers, die klanten gratis krijgen bij hun aankoop. In totaal gaat het om vier verschillende. “Dus als je bij verschillende ondernemers iets koopt dan kun je ze verzamelen”, vertelt Van den Poll.  

Van den Poll heeft het gevoel dat de “blackfridaygekte” stagneert. “Steeds meer mensen beseffen hoe slecht al die vluchtige kortingen zijn, en ze willen lokale ondernemers in de stad houden.” Volgens haar speelt Lutje Lokale Zaterdag een belangrijke rol in de bewustwording. “Lokale ondernemers houden de stad uniek.”  

Wintergoud 

Dit jaar worden lokale ondernemers ook meer betrokken bij Wintergoud, dat op vrijdag 28 november begint. In het kader van Lutje Lokale Zaterdag nemen lokale ondernemers zaterdag het inpakstation in het Forum over. “Zo kun je je lokale cadeautjes gratis laten inpakken.”  

Op de wintermarkt Winterstad op de Grote Markt staat dit jaar een kraampje van Lutje Lokaal waarvan de opbrengsten naar Stichting Quiet gaan. “Alle ondernemers hebben iets afgedragen uit hun winkel”, vertelt Van den Poll. “We willen het goede doel ondersteunen.”  

Verder hebben lokale ondernemers voorrang gekregen bij de wintermarkt. “Ik denk dat Wintergoud erg goed is voor de stad”, zegt Van den Poll. “Het brengt een leuke kerstsfeer naar Groningen en het trekt veel extra bezoekers.”