Economie

“Mensen komen niet meer alleen om te kopen”

De Groningen City Club (GCC) haalt de banden aan met de Groningse cultuursector. Op die manier wil de GCC inhaken op de
veranderende behoefte van de binnenstadbezoeker: “Mensen komen niet meer alleen om te kopen.”


Leestijd: 2 minuten

Foto | Jan Buwalda
Foto | Jan Buwalda

“Vorig jaar hebben we de handen ineengeslagen,” zegt GCC-voorzitter Eric Bos tegen de Groninger Ondernemers Courant over de samenwerking met onder andere musea en het Forum Groningen. “We zien dat de binnenstad verandert. Jaren geleden kwamen mensen voornamelijk naar de binnenstad om te winkelen. Ze gingen van winkel naar winkel en besloten ter plekke wat ze precies wilden aanschaffen.”

Dat is vandaag de dag niet meer het geval. “Mensen komen gerichter naar de stad,” vertelt Bos. “Vaak hebben ze online al onderzoek gedaan en eenmaal in de stad weten ze precies welke trui of schoenen ze willen kopen. Zo komt er tijdens een bezoek aan de binnenstad meer tijd voor andere dingen. Denk aan horeca of
kunst en cultuur.”

De GCC werkt inmiddels samen met Forum Groningen en het Groninger Museum. De GCC zorgde er bijvoorbeeld voor dat de tentoonstelling Gianni Versace Retrospective ook buiten de museummuren ging leven. Zo werden ondernemers met een etalagewedstrijd uitgedaagd om hun winkel in de stijl van Versace uit te dossen.

“Het leefde echt in de binnenstad,” zegt Lieve ten Duis, eigenaresse van boetiek Mary Jane en bestuurslid van Lutje Lokaal, over dat initiatief. Ook zij bracht haar etalage in de sferen van Versace. “Het is voor bezoekers leuk als ze zo’n tentoonstelling terug kunnen vinden op andere plekken in de binnenstad. Dat merk ik ook aan mijn klanten.”

Volgens Ten Duis werkt de samenwerking twee kanten op. “Bezoekers van culturele instellingen worden geprikkeld om ook nog naar de binnenstad te komen. En als het winkelend publiek overal in het centrum verwijzingen ziet zien
naar een tentoonstelling of andere evenementen in het Forum of het Groninger Museum zijn ze ook sneller geneigd om daarheen te gaan.”

Daar kan Bos zich in vinden. “Jaarlijks komen er vele honderdduizenden bezoekers naar Groningen. Hun verblijf in de stad willen we zo lang mogelijk rekken. Iedereen heeft er wat aan: horeca, retail, de culturele sector.” Als het aan Bos ligt, is dit dan ook slechts het begin van een jarenlange samenwerking. “We haken nu in op
de Disney-tentoonstelling in het Forum. En ook hebben we al plannen voor de tentoonstelling over de Rolling Stones die momenteel te zien is.”