Economie

ULaads: Proef met gedeelde elektrische voertuigen in binnenstad

Vanaf dit voorjaar staan er in de binnenstad bij wijze van proef drie elektrische ‘deelvoertuigen’. Het gaat om een elektrische fiets, een carver (een driewieler) en een elektrische auto dan wel caddy. De voertuigen mogen gratis gebruikt worden door de bijna twintig winkeliers die sinds de zomer van 2021 actief betrokken zijn bij het project ULaads, een project op het gebied van duurzame stadslogistiek.


Leestijd: 1 minuut

ULaads: Proef met gedeelde elektrische voertuigen in binnenstad
ULaads: Proef met gedeelde elektrische voertuigen in binnenstad

Dat meldt de Cityscoop, een uitgave van de GCC die deze week op de mat ligt. Eerst maar eens over ULaads: dat is een Europees duurzaamheidsproject dat staat voor ‘Urban Logistics as an on-Demand Service’. Een afspraak uit het Klimaatakkoord is om in minstens dertig Nederlandse gemeenten, waaronder Groningen, per 1 januari 2025 een zero-emissiezone in te stellen. Vanaf dat moment zijn er in de binnenstad geen voertuigen meer welkom die CO2 uitstoten. Bij ULaaDS staat de vraag centraal hoe deze gemeenten oplossingen kunnen bedenken voor deze uitdaging.

Een van de mogelijke oplossingen waarover met de Groningse ondernemers is gesproken is het delen van elektrische voertuigen. De proef met de elektrische fiets, een carver (een driewieler) en een elektrische auto gaat op korte termijn van start in samenwerking met Century Autogroep. Een jaar lang wordt dan bijgehouden hoe vaak de afzonderlijke voertuigen door de deelnemers gebruikt worden, hoe dat bevalt en natuurlijk ook: of ‘sharen’ ervan ook leidt tot minder vervoerbewegingen en CO2 uitstoot. Tijdens de pilot wordt ook onderzocht of een haalbare business case gemaakt kan worden, zodat ook na de pilot een vervolg gegeven kan worden aan het delen van voertuigen.

Erwin Mulder van de GCC benadrukt dat de vervoersmiddelen in eerste instantie alleen gebruikt zullen worden door de bijna twintig deelnemers. “Maar als in de praktijk blijkt dat er ook voor andere ondernemers nog voldoende ruimte is om de elektrische bakfiets of auto te pakken, dan kijken we daar uiteraard naar.”

Later dit jaar gaat er nog een tweede proef van start met een hub. Dit is een centrale plek waar pakketjes, bestemd voor en afkomstig van binnenstadondernemers, worden verzameld. Deze proef wordt in de loop van het jaar verder uitgewerkt. Het doel moge duidelijk zijn: minder ritjes van pakketbezorgers van en door de binnenstad.