Gokken op esports is al geen niche meer. Hoewel sites als Kelbet zich vooral toespitsen op informatie over sportwedstrijden hebben gokkers hun weg gevonden naar esporttornooien. Grote aanbieders van sportweddenschappen zullen dan ook weddenschappen op esports opnemen in hun aanbod. Gokken op esporttornooien gebeurt op dezelfde manier als gokken op fysieke sportwedstrijden. Zowel bij FIFA als bij de echte wereldbeker voetbal zet je in op landen, aantal doelpunten, aantal gele kaarten, wanneer het eerste doelpunt gemaakt wordt… Het succes van de esportcompetities voetbal is zo groot dat elke grote club zijn eigen esporter heeft om af te vaardigen naar de grote tornooien. Zo heeft Ajax onlangs een meerjarencontract afgesloten met esporter Levi Frederique.
Waarom verkiezen zo veel mensen om te kijken naar gamers in plaats van naar echte atleten? In de eerste plaats omwille van de connectie. Esporters staan dichter bij hun publiek dan voetballers. Kijkers hebben het gevoel dat wie hard genoeg oefent, een goede esporter kan worden. Bij fysieke sporten is dat helemaal anders. Maar weinigen hebben voldoende talent om een tweede Lionel Messi te worden. Dat maakt dat de uitslag van de wedstrijden minder voorspelbaar is dan die van echte sportwedstrijden en ze dus vaak spannender zijn.
Het succes van esports is ook te wijten aan de vele kanalen waarop de competities worden uitgezonden. Je kan esporttornooien live volgen op streamingdienst Twitch, op Facebook of YouTube maar eveneens op BBC of ESPN. Het aanbod aan eSports is enorm. Elk jaar komen nieuwe esport games online. Ondertussen zijn er al meer dan duizend esporttornooien waar je ook op kan wedden.
Als we terugkijken naar hoe esports ontstaan zijn dan was dat om mensen samen te brengen. Sinds de doorbraak in de jaren 2000 is onze visie op videogames veranderd. Mensen uit de hele wereld spelen samen en ontmoeten elkaar. Kinderen spelen Fortnite met andere kinderen uit Spanje of Brazilië. De meeste esports speel je dan ook in teamverband. Of je het nu leuk vindt of niet, als je wil winnen zal je moeten communiceren met je teamleden.
De verwachtingen zijn dat de inkomsten uit de esports-sector voor het eerst de 1 miljard dollar zullen overschrijden dit jaar. Onderzoeksbureau Newzoo voorspelt dat in 2022 de inkomsten wereldwijd 1,8 miljard dollar zullen bedragen. Bijna 70% komt van sponsors en advertenties. De grootste markt is met voorsprong Azië, gevolgd door Noord-Amerika en Europa. Latijns-Amerika is de snelst groeiende markt.