Economie

Wim Bouwman van Bouwman Aanhangwagens kreeg na de lockdown ook nog de Brexit voor z’n kiezen

“Ik ben flink nerveus geweest”, zegt Wim Bouwman van Bouwman Aanhangwagens over het afgelopen jaar. Geen wonder ook, want eind 2019 was de opening van zijn spiksplinternieuwe bedrijfspand aan de Pop Dijkemaweg en nog geen drie maanden, in maart 2020, later lag de handel volledig stil als gevolg van de eerste lockdown. Alsof dat nog niet genoeg was, kwam daar later nog de Brexit overheen. Maar, goed nieuws is er ook: “onze branche heeft zich super hersteld!”


Leestijd: 3 minuten

Wim Bouwman van Bouwman Aanhangwagens kreeg na de lockdown ook nog de Brexit voor z’n kiezen
Wim Bouwman van Bouwman Aanhangwagens kreeg na de lockdown ook nog de Brexit voor z’n kiezen

Als een ‘sprong in het diepe’, omschrijft directeur Wim Bouwman het besluit voor een nieuw onderkomen aan de Pop Dijkemaweg in de stad. Het nieuwe pand is met zijn 2100 vierkante meter een stuk groter dan het vorige, en dat niet alleen: Bouwman Aanhangwagens heeft nu een gelikte showroom, een ruime werkplaats, veel opslagruimte en een verhard buitenterrein.

In de showroom, en ook buiten, zijn aanhangwagens in alle soorten en maten te vinden, onder andere van het bekende Saris, én het Britse merk Brian James, waarvan Bouwman importeur is voor de Benelux. “Vanuit Groningen worden deze aanhangers gedistribueerd naar dealers in vooral Nederland en België, en deels ook Luxemburg.”

Bomvolle showroom

Met dat nieuwe onderkomen leek het jaar 2020 zo veelbelovend van start te gaan. Maar het nieuwe pand was nog geen drie maanden open toen de eerste lockdown werd aangekondigd. “Van de ene op de andere dag ging de vraag naar aanhangers helemaal onderuit”, herinnert Bouwman zich. “Daar werd ik behoorlijk nerveus van. Want je moet je voorstellen: we zaten hier met een showroom bomvol onverkochte aanhangers, want die levering aan ons ging gewoon door. Er waren echt momenten dat ik dacht: waar moet ik ze laten? De grens naar België was dicht, dus ook onze afnemers in het buitenland kon ik niet bedienen”, zo zegt hij in de Groninger Ondernemers Courant.

Ploeteren

Gelukkig voor de ondernemer was het grootste leed van korte duur. “Onze branche heeft zich super hersteld”, zegt Bouwman. “Ruim 90 procent van de aanhangers is bestemd voor de zakelijke markt, zoals hoveniers en stratenmakers en die beroepsgroepen hebben het als gevolg van de coronacrisis hartstikke druk.” Daar komt bij: waar er eerder nog vier personen in een bedrijfswagen of -busje mochten, zijn dat er nu nog maar twee. “En in de praktijk blijkt dat er dan niet alleen een extra auto wordt aangeschaft, maar dus ook een extra aanhangwagen.”

Klagen mag Bouwman dus zeker niet, zo zegt hij zelf ook. Ook al is het soms behoorlijk ploeteren. “De coronacrisis werkt enorm vertragend. Het gaat al mis in de fabrieken: als daar een uitbraak is, ligt meteen een deel van de productie stil. En dat geldt dan niet alleen voor de aanhangers zélf, maar ook voor alle halffabricaten van waaruit zo’n aanhanger is opgebouwd.”

Invoerheffingen

De coronacrisis was niet de enige ellende de Bouwman te verstouwen kreeg. Want ook de Brexit heeft gevolgen voor het stad-Groningse bedrijf, als importeur van vele tientallen aanhangers uit Engeland per jaar. “Eerlijk? Het valt tot nu toe mee, maar ik hou nog steeds m’n hart vast. De onzekerheid blijft groot”, zegt Bouwman, die van geluk spreekt dat er, als onderdeel van de deal, in ieder geval geen invoerheffingen hoeven te worden betaald.

Geen invoerheffingen dus, maar wel ellenlange vertraging en bergen papierwerk. “Eerder plaatse ik op maandag een bestelling, die ik dan op de woensdag bij mij kon verwachten. Nu gaan er een paar weken overheen. En het invullen van al die papieren kost enorm veel tijd.” En tijd is geld: “de prijzen van aanhangers zijn met zo’n 3 tot 4 procent gestegen.”

“Het blijft onzeker hoe de komende maanden eruit gaan zien”, zegt Bouwman over de Brexit en de gevolgen daarvan voor de import van aanhangers. “Wat nu een steeds groter probleem is, is de teruglopende stroom van het aantal transporten naar Engeland. Minder vrachtverkeer díe kant op, betekent uiteindelijk ook dat er minder vrachtwagens deze kant op komen, en dat het dus lastiger wordt om vanuit Engeland naar Nederland te exporteren”, zo ondervindt de ondernemer in de dagelijkse praktijk.

Al teveel zorgen maakt Bouwman zich in ieder geval niet. “Zeker als je onze branche vergelijkt met bijvoorbeeld de horeca hebben wij echt geen klagen. Zolang de stratenmakers en hoveniers nog overlopen van het werk, is er voor ons ook genoeg werk aan de winkel, gelukkig.”