Economie

Partnerbijdrage

Zo min mogelijk op de telefoon tijdens de vakantie

Steeds meer mensen nemen zich het voor: wat minder gebruik maken van de mobiele telefoon. Toch lukt het lang niet iedereen om hier gevolg aan te geven. Een groot deel van ons leven speelt zich online af, zeker wanneer mensen actief zijn op social media. Toch lijkt er langzaam maar zeker een tegenbeweging te ontstaan. Met name op vakantie nemen steeds meer mensen zich voor hun mobiele telefoon wat vaker links te laten liggen.

Mobile devices en sociale media spelen overduidelijk een belangrijke rol in de vakantiepret van de Nederlander. Om dingen op te zoeken, om te posten, om een lijntje te houden met het thuisfront. Maar we maken wel goede voornemens om eenmaal op ons vakantieadres aangekomen het gebruik van het mobieltje te minderen.

Dat blijkt uit onderzoek van Interhome onder een representatieve groep vakantiegangers, mannen en vrouwen van 18 t/m 70 jaar met liefde voor reizen. Met de resultaten van het onderzoek wil Interhome meer inzicht krijgen in het vakantie- en reisgedrag van de consument.


Leestijd: 2 minuten

Zo min mogelijk op de telefoon tijdens de vakantie
Zo min mogelijk op de telefoon tijdens de vakantie

De telefoon vaker laten liggen

Waar veel mensen het thuis al tevergeefs proberen, lijkt de vakantie voor veel mensen het moment te zijn om echt kritisch te kijken naar het overmatige gebruik van de mobiele telefoon. Meer dan de helft van de Nederlandse respondenten neemt zich voor zo min mogelijk op de telefoon zitten, en specifieker op social media, wanneer ze van huis zijn.

Opvallend: al lijken het vooral de jongeren te zijn die met hun smartphone vergroeid zijn, is onder deze groep ook de bereidheid om er tijdens hun vakantie mee te minderen het hoogst. Onder jongwolwassen zegt 60% minder op de telefoon te willen zitten.

De meeste mensen lijkt het ook daadwerkelijk te lukken om de telefoon minder te gebruiken. Ruim 60% van alle respondenten geeft aan daadwerkelijk minder actief te zijn op social media tijdens de vakantie.

Om te boeken moeten we wel op internet zijn

Voor we op vakantie gaan, moet deze natuurlijk geboekt worden. Een moment waarop de mobieltjes wel flink gebruikt worden, want dit gebeurt vrijwel altijd online. De voorkeur gaat uit naar een overkoepelende website met veel aanbod of de website van de aanbieder zelf.

Een vakantiehuisje huren of een hotelkamer boeken doen we graag nadat we ons wel eerst een beetje in de bestemming verdiept hebben. 11% van de mensen kijkt daarbij naar online reviews en social media. Als we zelf een mening hebben over onze vakantiebestemming, steken we die online vaak ook niet onder stoelen of banken. Ongeveer een kwart van de ondervraagden (27%) laat altijd online een review achter na het verblijf in een accommodatie. Maar van de groep tussen 45 en 54 jaar zegt circa 40% nooit een review achter te laten.

Met name factoren als omgeving (58%), hygiëne (50%) en ligging (40%) zijn zaken waarover we ons graag laten informeren voor we een boeking doen.

Influencers spelen een steeds grotere rol

Niet alleen online reviews bepalen deels onze vakantieplannen. Ook influencers op social media spelen een steeds grotere rol. Vooral stellen zonder kinderen geven aan dat social media hun reisplannen beïnvloeden (28%). Bij jongeren tussen 18 en 24 jaar is dit – vanzelfsprekend – veel meer; daar zegt een kleine 30% te smullen van mooie plaatjes (en praatjes) van reizen en vakanties. Ook zegt bijna de helft van de jongeren zich te laten beïnvloeden door sociale media als het gaat om het maken van reis- en vakantieplannen. Dit tegen 26% van alle respondenten.