Economie

Tijdloze kleding en een gloednieuw interieur voor Vic

Herenmodezaak Vic aan de Grote Markt voorziet al sinds 1966 mannen van tijdloze kwaliteitskleding. Met een gloednieuw interieur aan de evenzo nieuwe Grote Markt, heeft het de allure van een Parijse boetiek. Wie hier zijn kleding koopt, flaneert zo weg over de rode stenen van het marktplein. “Heel blij met hoe het is geworden”, zegt eigenaar Senne Alkemade in de Groninger Ondernemers Courant.


Leestijd: 2 minuten

Foto | Jan Buwalda
Foto | Jan Buwalda

Vic heeft sinds de verbouwing van vorige winter een strak en modern interieur: roomwitte en zachtgrijze wanden; een gewelfde, mokkakleurige toonbank; hexagonvormige lampen en achterin, waar de winkel wat versmalt, een rij lichtgevende koepels van roestvrijstaal. En dan de kleding, waar het natuurlijk allemaal om draait: suède schoenen van het merk Vinny’s, kasjmier pullovers, en zelfs een jas die -afhankelijk van de temperatuur- van kleur verandert. Het past binnen de pijlers van de winkel: kwaliteit, tijdloosheid en innovatie.

Eigenaar Senne Alkemade is ‘trots op zijn nieuwe winkel, en trots op de stad.’ Hij is blij met hoe de Grote Markt geworden is. “We wilden de stad een beetje naar binnen halen, dus de stenen bij de etalage, zijn dezelfde stenen als van de bankjes bij het terras naast ons op de Grote Markt, en dezelfde stenen die ook voor het Forum zijn gebruikt.”

De nieuwe Grote Markt, in combinatie met de evenementen die georganiseerd worden door de Groningen City Club, zorgen voor meer reuring in de stad. “Daar hebben wij indirect ook profijt van”, zegt Alkemade. “Meer activiteiten in de stad zorgt bijvoorbeeld voor meer toeristen. Het is fijn dat er dingen georganiseerd worden waardoor meer mensen onze winkel weten te vinden.”

Een van de leukste dingen aan zijn winkel vindt hij het diverse publiek. Want hoewel je misschien zou verwachten dat vooral zakenlui hier hun kleding kopen, is de kleding van Vic voor jong en oud. “We hebben een vaste klant van in de 80, die hier altijd zijn kleding koopt, maar er komen ook jonge jongens die van hun bijbaan sparen om hier een jas te kopen.”

Alkemade zelf raakte ook al op jonge leeftijd geïnteresseerd in mode. Het begon met sneakers. Van zijn krantenwijk spaarde hij wekenlang tot hij een nieuw paar kon kopen. Van die interesse maakte hij uiteindelijk zijn beroep. Tien jaar geleden begon hij bij Vic. Toen de vorige eigenaar met pensioen ging en hem vroeg de winkel over te nemen, was dat ‘een droom die uitkwam.’

En zo’n anderhalf jaar geleden was het zover, toen was de overname rond. Nieuwe eigenaar, nieuwe winkel: Alkemade besloot te verbouwen. Een hele klus was het. Alkemade en zijn compagnon ontwierpen het interieur zelf. “We hebben zelf met breekijzers het achterste gedeelte gesloopt, terwijl de winkel nog open was.” Tijdens de verbouwing had Alkemade nog een tijdje een outlet in de Oosterstraat. Uiteindelijk was Vic 2,5 maand dicht.

“Het was behoorlijk hectisch, maar het is precies geworden zoals we het in ons hoofd hadden.” Er zijn zelfs liften als pashokjes, met metalen deuren en knopjes. Op een van de knopjes kun je drukken als je een andere maat of advies van een medewerker nodig hebt. “We vinden een goede service belangrijk, zeker in dit digitale tijdperk.” Op een ander knopje staat: ‘compliment me.’ Druk je erop, dan zegt de lift: “you look great”. Er zit een gedachte achter: met de kleding van Vic geef je jezelf een lift. “Je elevate jezelf.”