Nieuws

Jan Akkermans: Hogere btw is 'geldtrekkerij' en 'van de zotte'

   
In alle regionale en landelijke dagbladen was maandagochtend een paginagrote feloranje advertentie te vinden: “Geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee”. Hiermee maakt een grote groep organisaties in de cultuur-, sport-, horeca- en mediasector een vuist tegen de plannen van de vier formerende partijen om de btw op de meeste culturele goederen te verhogen van 9 naar 21 procent. “Pure geldtrekkerij”, reageert Jan Akkermans, voorzitter van de Groningse afdeling van KHN. Akkermans roept op om de advertentie online zoveel mogelijk te delen.


Leestijd: 2 minuten

Dat meldt de Groninger Ondernemers Courant (GROC).

In de plannen van de nieuwe coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB gaat op een flink aantal culturele goederen de btw fors omhoog. Dit betekent dat de belasting voor bijvoorbeeld boeken, kranten en podiumkunsten van 9 naar 21 procent gaat en ook voor de hotelsector gaat het tarief omhoog naar 21 procent.

“Totaal van de zotte”, reageert Akkermans, die ook zelf door de plannen geraakt wordt: hij is eigenaar van twee hotels in de Oude Boteringestraat, Corps de Garde en Halbert. “Bij de totstandkoming van deze plannen is alleen maar aan geld gedacht en niet aan geluk. Want mensen worden uiteindelijk geraakt in hun vrijetijdsbestedingen: weekendjes weg, een theaterbezoekjes, het lezen van een goed boek of de krant, het wordt allemaal duurder.”

Want een ding is zeker, zegt Akkermans: uiteindelijk is het de consument die betaalt. “De horeca en ook culturele partijen als theaters hebben niet de financiële ruimte de extra kosten zelf op te vangen. En dan zit er dus niets anders op dan de rekening, of in ieder geval een deel daarvan, door te berekenen aan de eindgebruiker.” En dan gaat het niet om de minste bedragen. “Als de plannen doorgaan, kan dat zomaar betekenen dat een hotelovernachting tot een paar tientjes per nacht duurder wordt.”

Klap op de vuurpijl

Als voorzitter van de KHN in Groningen had Akkermans afgelopen tijd veel contact met collega-ondernemers. “De ongerustheid is groot”, weet de voorzitter. “Na de pandemie is dit voor horecaondernemers de zoveelste klap, zo niet de klap op de vuurpijl. De reserves zijn op en veel ondernemers zijn juist hard bezig de schade te herstellen. Een plan als dit is een trap na, heel zorgelijk.”

Akkerman roept dan ook op de oranje advertentie zoveel mogelijk te delen. Ofwel achter het raam, en anders online: via social media. “De hele culturele sector maakt met deze actie een gezamenlijke vuist. Door samen op te trekken, hopen we zoveel mogelijk impact te maken en de plannen van tafel te vegen.”

Kijk hier voor meer informatie over de actie, en ook de posters voor online gebruik zijn hier te vinden